napis alt

napis alt

napis alt

napis alt

EKOnomia eventu!

Dlaczego warto organizować wydarzenia w sposób zrównoważony?

- Racjonalne użytkowanie energii i redukcja liczby odpadów pozwalają zaoszczędzić pieniądze

- Organizacja zrównoważonego wydarzenia stwarza okazję do edukowania jego uczestników, współorganizatorów i dostawców usług na temat korzyści jakie przynosi zrównoważony rozwój

- Imprezy organizowane w sposób zrównoważony cieszą się pozytywnym odbiorem społeczeństwa

- Organizacja wydarzenia zrównoważonego może zmobilizować firmę do prowadzenia działań na rzecz środowiska i wdrożenia zrównoważonych metod funkcjonowania na szerszą skalę, przez to przyczyniając się do osiągnięcia jeszcze większych korzyści ekologicznych, społecznych i ekonomicznych

- Firmy działające w sposób odpowiedzialny łatwiej pozyskują dobrych, lojalnych pracowników

Już jakiś czas temu szeroko pojęta tematyka ekologiczna na stałe zagościła w wachlarzu ofert firm eventowych na całym świecie. Coraz więcej zleceniodawców decyduje się na imprezy, które poza dobrą zabawą i integracją pracowników / środowiska biznesowego / kontrahentów, niosą za sobą jasny przekaz obrazujący społeczne zaangażowanie i świadomość ekologiczną firmy.

W Polsce ekologia kojarzy się zazwyczaj z ponoszeniem dodatkowych, nie zawsze niskich kosztów i przez to staje się towarem ekskluzywnym, na który pozornie mogą pozwolić sobie tylko najbogatsi klienci.

Sytuacja ta dyktowana jest faktem, iż zielone eventy („green events") w tradycyjnym mniemaniu, wymagają spełnienia pewnych sztywnych i nienaruszalnych warunków - serwowania wyłącznie naturalnej żywności, realizacji projektu w hotelu lub pensjonacie spełniającym wszystkie standardy ochrony środowiska czy minimalizacji ilości pozostałych po imprezie śmieci.

Po głębszym przeanalizowaniu scenariuszy a przede wszystkim budżetów tego typu imprez można jednak dojść do konkluzji, że podobnie jak przy eventach innego typu, kreatywność jest wyznacznikiem ceny i tylko od zespołu realizującego zlecenie uzależniony jest fakt, czy naszą imprezę będziemy mogli zaliczyć do tych z gatunku „low cost", czy wręcz odwrotnie.

Wymiar oszczędności można rozpatrywać w dwóch kategoriach:

1) Natychmiastowej - koszty bezpośrednio związane z eventem, 

2) Długofalowej - koszty ponoszone przez firmę w obszarze jej działalności.

Jeżeli chodzi o minimalizowanie kosztów realizacji samej imprezy, warto zwrócić uwagę na pomysły odbiegające nieco od standardów klasycznych eventów.

Zazwyczaj, ludzie dostają się na wyjazdy firmowe swoimi własnymi samochodami lub wynajętym przez pracodawcę autokarem. Może warto zmienić nieco ten trend i postawić na ekologię w prawdziwym tego słowa znaczeniu? Czy wyprawa rowerowa na miejsce imprezy nie będzie już sama w sobie atrakcją dla uczestników? Oczywiście, że tak, a dodatkowo pracodawca uzyskuje podwójny efekt, promując zarówno ekologię jak i zdrowy tryb życia (przy okazji minimalizując koszty).

Rowery mają też inny plus - zmuszają nas do tego by impreza odbywała się w stosunkowo niewielkiej odległości od miejsca zamieszkania pracowników. Wokół każdego dużego miasta można znaleźć szereg atrakcyjnych rekreacyjnie miejsc bez konieczności odległej podróży - obniża to koszty logistyki związanej z eventem, a zarazem pozwala pracownikom poznać bliżej ich bezpośrednie otoczenie.

Należy pamiętać również o tym, iż ludzie związani z ekologią to w znacznej mierze idealiści, którzy bardzo chętnie angażują się w przedsięwzięcia tylko ze względu na ich charakter i treść jaką za sobą niosą. W Polsce działa szereg fundacji, które, nawet w formie wolontariatu wspierają inicjatywy przyjazne środowisku.

Zapraszając je do współpracy, możemy znacznie obniżyć koszty poprzez ograniczenie wydatków na osoby niezbędne do realizacji imprezy (jednocześnie pomagając fundacji spełnić jej cele statutowe), a dodatkowo zaproponować pracownikom atrakcje,z którymi wcześniej nie mieli styczności: warsztaty survivalowe, ekologiczne gotowanie z samodzielnie zdobytych składników, wytwarzanie papieru z makulatury, zalesianie terenów dotkniętych pożarami itd.

Charakterystyka ekoeventów jest tak zróżnicowana, że ciężko w jednym artykule zebrać wszelkie argumenty przemawiające na korzyść tego typu imprez. W zależności od tego, czy organizujemy integracyjny wyjazd survivalowy, pokaz mody ekologicznej, firmowy Dzień Ziemi , czy akcje lojalnościową związaną z segregowaniem odpadów, koszty będziemy obniżać w innym obszarze.

Nie zmienia to jednak faktu, iż ekologia zdecydowanie może (ale nie musi) iść w parze z ekonomią , a każdy przedsiębiorca, dysponując nawet niewielkim budżetem, może stać się osobą aktywnie promującą ochronę środowiska.

Przy okazji warto również wspomnieć o długofalowych korzyściach wypływających z organizacji zielonych eventów, a właściwe dwóch ich kluczowych obliczach.

Czy wyedukowany ekologicznie pracownik to dobry pracownik? Czy w dłuższym horyzoncie czasowym idzie to w parze z segregacją śmieci w siedzibie firmy, ograniczeniem zużycia wody czy prądu a przede wszystkim budową sprzyjających warunków pracy zwiększających efektywność działań? Jeżeli tylko plan działania po imprezie jest spójny z ideą eventu, a przede wszystkim jest konsekwentnie realizowany, to możemy osiągnąć naprawdę zadowalające rezultaty.

Z drugiej strony pojawia się kwestia działań związanych z CSR (Corporate Social Responsibility), które według przeprowadzonych w 2009 roku przez FOB (Forum Odpowiedzialnego Biznesu) i PSPR (Polskie Stowarzyszenie Public Relations) badań, w oczach specjalistów z branży PR są odzwierciedleniem dojrzałości firmy (60,47% badanych) i w znacznej mierze wpływają na jej wizerunek oraz pozycję na rynku (79,07% respondentów).

Jak więc doskonale widać, dzięki działaniom proekologicznym, możemy budować wizerunek naszej firmy, pozyskiwać kontrahentów, zyskiwać uznanie klientów bez konieczności prowadzenia kosztownych kampanii reklamowych w mediach (na których przychylność poprzez działania z CSR związane możemy stosunkowo łatwo zapracować nie ponosząc dodatkowych wydatków).

Reasumując: każda impreza realizowana przez pracodawcę dla pracowników czy partnerów biznesowych niesie ze sobą korzyści w postaci konsolidacji zespołu i budowania pozytywnych relacji itd. Eventy ekologiczne można sytuować jednak nieco wyżej - oprócz wymienionych wcześniej walorów - są one odpowiedzią na trendy popularne we współczesnym świecie, budowanie firmy na zasadach zrównoważonego rozwoju, ale przede wszystkim dają poczucie wpływu na to co dzieje się z otaczającą nas rzeczywistością - pamiętajmy tylko, że ich realizacja wymaga wizji, a podjęte działania nie mogą zakończyć się wraz z zakończeniem imprezy, a wręcz odwrotnie - wtedy dopiero powinny się na dobre zacząć!

Na portalu Zielone Wydarzenia znajdą Państwo również wiadomości na temat standardów, wskazówki do organizacji "zielonych wydarzeń", oraz przykłady dobrych praktyk w Polsce i na świecie oraz inne materiały służące reazalizacji i promocji "zrównoważonych eventów".

Autor:

Kuba Nagórski - "Kręci się! events"

 

Kalendarz wydarzeń
newsletter
aeris futuro Zielone Wydarzenia
   
Eko-certyfikaty Ekocertfikaty
ekobiuro Ekobiuro
Konsultacje Konsultacje
Kalkulator CO2 Kalkulator CO2
  GRA Ekobiuro
Nasze filmy
Program ZIELONE WYDARZENIA jest autorskim pomysłem Fundacji AERIS FUTURO, realizowany przez Fundację oraz sieć partnerów: Centrum Promocji Ekorozwoju, Regionalne Centrum Wolontariatu, EkoInicjatywa, Fundacja Ekorozwoju, w oparciu o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

FUNDACJA AERIS FUTURO 

telefon: 693 589 391,  e-mail: biuro@aerisfuturo.pl
Al. Daszyńskiego 22/46, 31-534 Kraków
REJESTROWE DANE FUNDACJI: REGON 120209543, NIP 9452053376, KRS 0000251803

engine solidside