EKOnomia eventu!
Dlaczego
warto organizować wydarzenia w sposób zrównoważony?
- Racjonalne użytkowanie energii
i redukcja liczby odpadów pozwalają zaoszczędzić pieniądze
- Organizacja zrównoważonego wydarzenia stwarza okazję do edukowania jego
uczestników, współorganizatorów i dostawców usług na temat korzyści jakie
przynosi zrównoważony rozwój
- Imprezy organizowane w sposób zrównoważony cieszą się pozytywnym odbiorem społeczeństwa
- Organizacja wydarzenia zrównoważonego może zmobilizować firmę do prowadzenia
działań na rzecz środowiska i wdrożenia zrównoważonych metod funkcjonowania na
szerszą skalę, przez to przyczyniając się do osiągnięcia jeszcze większych
korzyści ekologicznych, społecznych i ekonomicznych
- Firmy działające w sposób odpowiedzialny łatwiej pozyskują dobrych, lojalnych
pracowników
Już jakiś czas temu szeroko
pojęta tematyka ekologiczna na stałe zagościła w wachlarzu ofert firm
eventowych na całym świecie. Coraz więcej zleceniodawców decyduje się na
imprezy, które poza dobrą zabawą i integracją pracowników / środowiska
biznesowego / kontrahentów, niosą za sobą jasny przekaz obrazujący społeczne
zaangażowanie i świadomość ekologiczną firmy.
W Polsce ekologia kojarzy się
zazwyczaj z ponoszeniem dodatkowych, nie zawsze niskich kosztów i przez to
staje się towarem ekskluzywnym, na który pozornie mogą pozwolić sobie tylko
najbogatsi klienci.
Sytuacja ta dyktowana jest
faktem, iż zielone eventy („green events") w tradycyjnym mniemaniu,
wymagają spełnienia pewnych sztywnych i nienaruszalnych warunków - serwowania
wyłącznie naturalnej żywności, realizacji projektu w hotelu lub pensjonacie
spełniającym wszystkie standardy ochrony środowiska czy minimalizacji ilości pozostałych
po imprezie śmieci.
Po głębszym przeanalizowaniu
scenariuszy a przede wszystkim budżetów tego typu imprez można jednak dojść do
konkluzji, że podobnie jak przy eventach innego typu, kreatywność jest
wyznacznikiem ceny i tylko od zespołu realizującego zlecenie uzależniony jest
fakt, czy naszą imprezę będziemy mogli zaliczyć do tych z gatunku „low
cost", czy wręcz odwrotnie.
Wymiar oszczędności można
rozpatrywać w dwóch kategoriach:
1) Natychmiastowej - koszty
bezpośrednio związane z eventem,
2) Długofalowej - koszty ponoszone przez firmę w obszarze jej działalności.
Jeżeli chodzi o minimalizowanie
kosztów realizacji samej imprezy, warto zwrócić uwagę na pomysły odbiegające
nieco od standardów klasycznych eventów.
Zazwyczaj, ludzie dostają się na
wyjazdy firmowe swoimi własnymi samochodami lub wynajętym przez pracodawcę
autokarem. Może warto zmienić nieco ten trend i postawić na ekologię w
prawdziwym tego słowa znaczeniu? Czy wyprawa rowerowa na miejsce imprezy nie
będzie już sama w sobie atrakcją dla uczestników? Oczywiście, że tak, a
dodatkowo pracodawca uzyskuje podwójny efekt, promując zarówno ekologię jak i
zdrowy tryb życia (przy okazji minimalizując koszty).
Rowery mają też inny plus -
zmuszają nas do tego by impreza odbywała się w stosunkowo niewielkiej
odległości od miejsca zamieszkania pracowników. Wokół każdego dużego miasta
można znaleźć szereg atrakcyjnych rekreacyjnie miejsc bez konieczności odległej
podróży - obniża to koszty logistyki związanej z eventem, a zarazem pozwala
pracownikom poznać bliżej ich bezpośrednie otoczenie.
Należy pamiętać również o tym,
iż ludzie związani z ekologią to w znacznej mierze idealiści, którzy bardzo
chętnie angażują się w przedsięwzięcia tylko ze względu na ich charakter i
treść jaką za sobą niosą. W Polsce działa szereg fundacji, które, nawet w
formie wolontariatu wspierają inicjatywy przyjazne środowisku.
Zapraszając je do współpracy,
możemy znacznie obniżyć koszty poprzez ograniczenie wydatków na osoby niezbędne
do realizacji imprezy (jednocześnie pomagając fundacji spełnić jej cele
statutowe), a dodatkowo zaproponować pracownikom atrakcje,z którymi wcześniej
nie mieli styczności: warsztaty survivalowe, ekologiczne gotowanie z
samodzielnie zdobytych składników, wytwarzanie papieru z makulatury, zalesianie
terenów dotkniętych pożarami itd.
Charakterystyka ekoeventów jest
tak zróżnicowana, że ciężko w jednym artykule zebrać wszelkie argumenty
przemawiające na korzyść tego typu imprez. W zależności od tego, czy
organizujemy integracyjny wyjazd survivalowy, pokaz mody ekologicznej, firmowy
Dzień Ziemi , czy akcje lojalnościową związaną z segregowaniem odpadów, koszty
będziemy obniżać w innym obszarze.
Nie zmienia to jednak faktu, iż
ekologia zdecydowanie może (ale nie musi) iść w parze z ekonomią , a każdy przedsiębiorca,
dysponując nawet niewielkim budżetem, może stać się osobą aktywnie promującą
ochronę środowiska.
Przy okazji warto również
wspomnieć o długofalowych korzyściach wypływających z organizacji zielonych
eventów, a właściwe dwóch ich kluczowych obliczach.
Czy wyedukowany ekologicznie
pracownik to dobry pracownik? Czy w dłuższym horyzoncie czasowym idzie to w
parze z segregacją śmieci w siedzibie firmy, ograniczeniem zużycia wody czy
prądu a przede wszystkim budową sprzyjających warunków pracy zwiększających
efektywność działań? Jeżeli tylko plan działania po imprezie jest spójny z ideą
eventu, a przede wszystkim jest konsekwentnie realizowany, to możemy osiągnąć
naprawdę zadowalające rezultaty.
Z drugiej strony pojawia się
kwestia działań związanych z CSR (Corporate Social Responsibility), które
według przeprowadzonych w 2009 roku przez FOB (Forum Odpowiedzialnego Biznesu)
i PSPR (Polskie Stowarzyszenie Public Relations) badań, w oczach specjalistów z
branży PR są odzwierciedleniem dojrzałości firmy (60,47% badanych) i w znacznej
mierze wpływają na jej wizerunek oraz pozycję na rynku (79,07% respondentów).
Jak więc doskonale widać, dzięki
działaniom proekologicznym, możemy budować wizerunek naszej firmy, pozyskiwać
kontrahentów, zyskiwać uznanie klientów bez konieczności prowadzenia
kosztownych kampanii reklamowych w mediach (na których przychylność poprzez
działania z CSR związane możemy stosunkowo łatwo zapracować nie ponosząc
dodatkowych wydatków).
Reasumując: każda impreza
realizowana przez pracodawcę dla pracowników czy partnerów biznesowych niesie
ze sobą korzyści w postaci konsolidacji zespołu i budowania pozytywnych relacji
itd. Eventy ekologiczne można sytuować jednak nieco wyżej - oprócz wymienionych
wcześniej walorów - są one odpowiedzią na trendy popularne we współczesnym
świecie, budowanie firmy na zasadach zrównoważonego rozwoju, ale przede
wszystkim dają poczucie wpływu na to co dzieje się z otaczającą nas
rzeczywistością - pamiętajmy tylko, że ich realizacja wymaga wizji, a podjęte
działania nie mogą zakończyć się wraz z zakończeniem imprezy, a wręcz odwrotnie
- wtedy dopiero powinny się na dobre zacząć!
Na portalu Zielone Wydarzenia znajdą Państwo
również wiadomości na temat standardów, wskazówki do organizacji
"zielonych wydarzeń", oraz przykłady dobrych praktyk w Polsce i na
świecie oraz inne materiały służące reazalizacji i promocji
"zrównoważonych eventów".
Autor:
Kuba Nagórski -
"Kręci się! events"
|