Zielone Wydarzenia - informacje o programie
Utworzono 18.08.2012
Organizacja i przebieg wydarzenia pozostawia ‘ślad' wpływu na środowisko - powstają zanieczyszczenia i odpady związane z transportem, konsumpcją, korzystaniem z różnych urządzeń i pomieszczeń, produkcją publikacji, gadżetów. W szerszej perspektywie dochodzi do przekształcania przyrody i krajobrazu - powstają nowe hotele, ośrodki konferencyjne, infrastruktura drogowa.
W ostatnich latach notuje się coraz większe zainteresowanie biznesu oraz różnych grup społecznych szeroko pojętą ekologią. Instytucje zaczynają szukać możliwości organizacji wydarzeń przestrzegając zasad zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu (tzw. CSR). Skala ta jest jednak nadal mała ze względu na niską świadomość, brak wyczerpujących informacji o korzyściach i możliwościach w tym zakresie oraz zbyt słabą promocję takich działań.
Standard zielonych wydarzeń pokazuje, że można łączyć działalność biznesową, służyć rozwojowi społecznemu redukując i rekompensując (offsetując) oddziaływanie na środowisko naturalne.
Zielone wydarzenie (ang. green event) to takie, które na każdym etapie przygotowań i realizacji zapewniaja działania przyjazne dla środowiska naturalnego - redukujące negatywny wpływ danej imprezy poprzez oszczędności energii i materiałów.
Offset, efekt zero-emisyjności wydarzenia (ang. carbon neutral event) to krok dalej - to rekompensata nieuniknionych emisji poprzez wsparcie projektów ograniczających emisję oraz na rzecz rozwoju lokalnego - sadzenie drzew, efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii.
Zielone Standardy to standardy jakie musi spełniać wydarzwenie aby móc przypisać mu rangę Zielonego Wydarzenia. Zielone Standardy obejmują m.in. transport, catering, wybór lokalizacji, kominikacje i promocje w zakresie wydarzenia, gospodarowanie energią, odpadami, wodą.
Cele projektu:
• Promocja standardu Zielonego Wydarzenia jako sposobu na zwiększenie atrakcyjności i zainteresowania wydarzeniem
• Rozwijanie wrażliwości na wyzwania środowiskowe i społeczne oraz przekuwanie tego w potencjał do rozwoju pomysłów na konkretne działania
• Promocja dobrych praktyk partnerów Programu w zakresie innowacji ekologicznych i społecznych
• Budowanie wizerunku wydarzeń odpowiedzialnych społecznie i ekologicznie - organizacja działań promocyjnych - happeningi, konkursy, gadżety; ograniczenie zbędnych kosztów;
• Uświadomienie, że oszczędzanie jest pierwszym zyskiem, a szybki zysk to długofalowa strata
Korzyści:
• Wypracowanie strategii i scenariusza dla Zielonych Wydarzeń
• Ułatwienie wdrożenia działań proekologicznych i prospołecznych
• Budowanie pozytywnego wizerunku i relacji z otoczeniem
• Nowe kanały promocji i dystrybucji
• Dostrzeżenie przez uczestników z jakich zasobów naturalnych korzystamy podczas naszej codziennej działalności (cykl życia produktu, odpowiedzialne zarządzanie łańcuchem dostaw)
• Zapoznanie się z pojęciami „carbon footprint”, „carbon offset” oraz z narzędziem i metodologią obliczania emisji CO2 dla poszczególnych obszarów
• Prezentacja dobrych praktyk i filmików przez Fundację w ramach wykładów, prezentacji;
Działania:
• Warsztaty, których rezultatem będzie wspólnie wypracowany scenariusz wydarzenia według Zielonego Standardu
• Zielone Wydarzenia – certyfikacja wydarzeń oraz edukacja w czasie różnorodnych spotkań, w tym w ramach rajdu festiwalowego
• Portal zielonewydarzenia.pl – platforma edukacyjno-promocyjna
• Offset projektu – neutralizacja emisji związanych z realizacją projektu poprzez posadzenie drzew.
Zapraszamy do współpracy organizatorów i partnerów różnorodnych wydarzeń - przedstawicieli:
• jednostek samorządu terytorialnego i instytucji im podległych, w tym szkoły
• jednostek administracji rządowej i instytucji im podległych
• organizacji pozarządowych
• biznesu kierującego się odpowiedzialnością społeczną i ekologiczną
• podmiotów świadczących usługi oraz sprzedających produkty przyjazne środowisku.
Zapraszamy do kontaktu!
|