|
Projektowanie wnętrz a zrównoważony rozwój
Utworzono 14.11.2013
Coraz częściej docierają do nas informacje
wykazujące na rosnące znaczenie zagadnień zrównoważonego rozwoju w codziennym
życiu. Eksperci motoryzacyjni prześcigają się w dyskusjach nad zaletami i
wadami samochodów hybrydowych i elektrycznych. Ikony świata mody
entuzjastycznie promują tkaniny produkowane z ekologicznych surowców. Na półki
marketów spożywczych trafiają wyroby oznaczone certyfikatami potwierdzającymi
ich bio, organiczne lub fair trade'owe pochodzenie.
Jednak najszerszą przestrzeń do wprowadzania
różnorodnych działań redukujących szkodliwe oddziałanie na środowisko a
jednocześnie korzystnie odbijających się na jakości życia oraz stanie naszego
portfela stwarza bezsprzecznie kreowanie wnętrz.
Zapewne
nikogo nie trzeba przekonywać co do tego, że zdecydowaną większość życia
spędzamy w przeróżnych wnętrzach. Dom, biuro, hotel, galeria handlowa, muzeum
to miejsca, w których pracujemy, odpoczywam, spędzamy czas. Jako istoty
stałocieplne potrzebujemy odpowiedniej temperatury. Rozwój ewolucyjny upośledził
większość naszych zmysłów, dlatego tak niezbędnym staje się odpowiednie
oświetlenie, nagłośnienie a nawet stymulacja zapachowa. Z kolei aspekty
kulturowo-społeczne powodują, że dla realizacji potrzeb fizjologicznych
potrzebujemy specjalnych pomieszczeń spełniających wysublimowane wymogi
sanitarne. Każde z powyższych działań wymaga zaangażowania energii, wody oraz
szerokiej gamy surowców naturalnych. Dlatego też, tworzenia przestrzeni
ludzkiej egzystencji zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju nie można traktować
jako modę, trend czy też fanaberię cele brytów, ale jako wyraz społecznej odpowiedzialności
każdego z nas.
Nie
możemy zapominać również o tym, że zrównoważone budownictwo to branża cechująca
się niesamowitą dynamiką rozwoju. Wzrost ten najlepiej ukazują dane publikowane
przez Amerykański Departament Energii. W 2005 roku rynek zrównoważonego
budownictwa w USA wyceniany był na 3 mld USD, pięć lat później osiągnął 50 mld
USD a już w 2015 roku przekroczy 140 mld USD. Ponadto szacuje się trzykrotny
wzrost zatrudnienia w tej branży. Biorąc pod uwagę globalny wymiar gospodarki
oraz priorytety Unii Europejskiej możemy z dużą dozą pewności przypuszczać, że
podobny wzrostu zaobserwujemy już niedługo w Polsce.
Klucz do właściwego zrozumienia specyfiki zrównoważonego
projektowania tkwi w zrozumieniu
interakcji trzech fundamentalnych kryteriów określanych jako 3E*.
Pierwsze
E - ekologia/środowisko, obejmuje trzy podstawowe założenia ekologicznego
zrównoważenia:
- perspektywa
krótkookresowa kontra długookresowa,
- fragmentaryczne
kontra systematyczne zrozumienie nieodzowności istnienia ekosystemu dla
utrzymania zdolności życiowych ludzkości,
- koncepcja limitów
ludzkiego oddziaływania na ekosystemy (zrozumienie faktu ograniczonych
możliwości tolerowania działań człowieka przez ekosystem).
Drugie E - zrównoważenie ekonomiczne, wynika z
tradycyjnego podejścia ekologicznego
uznającego rolę zapewnienia bezpiecznego, długookresowego zatrudnienia,
które nie naraża na niebezpieczeństwo utrzymania stabilności ekosystemów.
Trzecie E - sprawiedliwość/równości, wprowadza dodatkową zmienną do interakcji
pomiędzy rozwojem gospodarczym i ekologią. Tworzenie wspólnoty, które stanowi w
tym przypadku sedno problemu wskazuje na wagę współpracy z najbliższym
otoczeniem.
Inaczej ujmując problem można stwierdzić, że zrównoważone
projektowanie wprowadza do szerokiej gamy punktów odniesienia jeden dodatkowy
wielowymiarowy aspekt, którym jest współzależność rozpatrywana zarówno w
relacji pomiędzy poszczególnymi ludźmi, społecznościami, narodami jak i na
linii ludzkość - ekosystemy. Dbając o zaspokojenie potrzeb naszych klientów
musimy być świadomi tego, że w dalszej perspektywie minimalizowanie roli
uwarunkowań społecznych i środowiskowych na rzecz estetyki czy też
funkcjonalności wpłynie na dobrostan nie tylko naszych klientów ale również nas
samych. Oczywiście powyższe sformułowania mogą być traktowane jako górnolotne i
oderwane od realiów codzienności. Dopiero, gdy przyjrzymy się danym
statystycznym widzimy, że stosowanie podejścia zrównoważonego to nie fanaberia,
a bezsprzeczny obowiązek.
W Stanach Zjednoczonych branża budowlana pochłania
65% wytworzonej energii elektrycznej, jest odpowiedzialna za 30% emisji gazów
cieplarnianych i zużycie 12% wody pitnej, a ponadto generuje rocznie blisko 140
milinów ton odpadów. W skali globalnej
budownictwo zużywa 40% surowców naturalnych. Dodatkowo podejście zrównoważone
to nie tylko kwestie ekologiczne. Przyglądając się tym liczbom możemy dostrzec
jak olbrzymie efekty może przynieść stosowanie alternatywnych rozwiązań. Zalety
opisywanych w niniejszym opracowaniu rozwiązań dalece wykraczają poza obszar
oddziaływania środowiskowego. Dzięki zastosowaniu podejścia zrównoważonego
jesteśmy w stanie uzyskać efekty ekonomiczne oraz wpłynąć na poprawę stanu zdrowia,
a tym samym jakość życia użytkowników tworzonych przez nas wnętrz.
* 3E z ang. ecology/environment - ekologia/środowisko, economy/employment - ekonomia/zatrudnienie, equity/equality - sprawiedliwość/równości.
Autorzy:
Agata Krzywka - designerka, projektantka wnętrz, producentka
telewizyjna. Specjalizuje się w kreowaniu przestrzeni prywatnych i
komercyjnych, które spełniając wysublimowane oczekiwania klientów, nie
wywierają negatywnego oddziaływania środowiskowego. Angażuje się w propagowanie
idei zrównoważonego projektowania. Była pomysłodawcą i producentem kilku
innowacyjnych projektów telewizyjnych, w tym „Alternatywy4u" oraz „Uwaga
Równowaga", emitowanych na antenie TVP oraz Domo+. W swoim dorobku ma też
kilkadziesiąt realizacji wnętrzarskich. Jej pasją jest również tworzenie
autorskich mebli, dywanów oraz innych elementów wystroju wnętrz.
Robert
Karaszewski -
profesor nauk ekonomicznych, dyrektor Centrum Przywództwa i Społecznej
Odpowiedzialności Biznesu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Związany
jest również z Uniwersytetem Technologiczno - Przyrodniczym w Bydgoszczy oraz
Dominican University w Chicago. Autor ponad 130 publikacji naukowych wydawanych
między innymi w Polsce, USA, Wielkiej Brytanii, Australii, Nowej Zelandii,
Czechach, Łotwie, Malezji, Chinach, Hongkongu i Nepalu. Zaangażowany w
propagowanie założeń zrównoważonego rozwoju oraz idei społecznej
odpowiedzialności biznesu. Zapalony podróżnik i miłośnik toruńskich win.
|