INSPIRACJA 1: Biuro wielokrotnego użytku
Utworzono 09.09.2013
Przy okazji zbliżającego się Dnia Ekobiura, który obchodzimy 1 października warto przypomnieć o znanym haśle 3R czyli „reduce, reuse, recycle" - "edukuj, używaj powtórnie, recykluj". Najpierw kładzie się nacisk na dobrowolne samoograniczenie - rezygnację z niepotrzebnych rzeczy i wydatków, potem na preferencje dla wielokrotnego użycia stosowanych materiałów, a w dalszej kolejności na odzysk surowców czyli recykling.
Obecnie coraz popularniejszą tendencją jest też upcykling czyli nadawanie nowych funkcji używanym lub zużytym przedmiotom - takim przykładem jest na przykład zastosowanie puszek po napojach do stworzenia paneli słonecznych. Aby dostarczyć prostych sposobów na pozytywne eko-zmiany w biurze pragniemy podać kilka inspiracji spod znaku 3R i upcyklingu.
Reuse i recycle, czyli prosta sprawa
Jeżeli chodzi o długopisy, pisaki i pióra można zamawiać artykuły wielorazowego użytku (wymienny wkład), wykonane z plastiku, papieru lub drewna, najlepiej bardzo trwałe albo biodegradowalne. Szczególnie długopisy z makulatury podkreślają symbolicznie ekologiczne zaangażowanie firmy. Podobnie inne gadżety reklamowe można wykonywać z materiałów naturalnych i recyklingowanych np.: praktyczne koszulki z materiałów organicznych, torby lniane, notatniki. Istnieją firmy specjalizujące się w gadżetach z odzysku. W miarę możliwości warto wybierać papier recyklingowy (makulaturowy) lub z certyfikatami FSC - pochodzący ze zrównoważonej hodowli leśnej, bez zastosowania chloru w wybielaniu (TCF ) lub wręcz bezdrzewny (z konopi lub bawełny).
Dobrą praktyką jest używanie naczyń wielokrotnego użytku np.: kubki porcelanowe zamiast jednorazowych oznaczają 30-krotnie mniejszy poziom produkcji śmieci i 60-krotnie mniejsze skażenia powietrza w porównaniu z papierowym lub styropianowym kubkiem jednorazowym. W wypadku cateringu na imprezy firmowe w plenerze można wybrać jadalne i biodegradowalne talerze z otrąb pszennych zamiast plastikowych jednorazowej.
Czas na reduce, czyli sięgamy głębiej
Zasada reduce zachęca do zadawania pytania: czy na pewno tego potrzebujemy? Pytanie to przenosi dyskusję z kwestii wyboru rodzaju papieru na to: czy w ogóle potrzebujemy drukowanych materiałów? Dlatego redukcja ma pierwsze miejsce w zasadzie 3R. Można przecież ograniczyć potrzebę stosowania materiałów drukowanych, kładąc większy nacisk na reklamę internetową, aktywną promocję na serwisach społecznościowych, forach i portalach branżowych. Szczególnie marketing społecznościowy ma potencjał efektywniejszej promocji ze względu na bezpośredni kontakt z klientem.
Ale jeśli faktycznie potrzebujemy drukować plakaty czy ulotki zalecaną praktyką jest drukowanie minimalnej ilości niezbędnej z opcją stopniowego dodruku w razie potrzeby . Zasada „reduce" jest stosowana również w produkcji przemysłowej, coraz więcej firm produkuje w odpowiedzi na bieżące zamówienia by ograniczyć koszty i marnotrawstwo towarów zalegających w magazynach.
Upcykling, czyli kreatywność nie zna granic
Upcykling leży w zasięgu przeciętnego pracownika i może stanowić zachętę do odzyskania radości tworzenia, doświadczając dziecięcej radości plastycznej zabawy łatwo wyjść poza własne schematy i otworzyć się na nowe rozwiązania. Aby zaproponować pracownikom kreatywną eko-zabawę, można pomyśleć o zorganizowaniu warsztatów np. tworzenia toreb lub portfeli z nieaktualnych banerów reklamowych i tym podobnych materiałów. Jeśli zadba się o odpowiednią oprawę takiego wydarzenia może mieć ono potencjał integracyjny i wytworzyć radosne środowiska pracy. Warto tu wspomnieć, że Radio Kraków wykorzystała umiejętnie upcykling do promocji, tworząc limitowaną serię toreb ze swoich bannerów reklamowych roztoczyło wokół nich aurę produktów kultowych i ekologicznych, budząc duże zainteresowanie słuchaczy.
Zobacz m.in.:
- http://www.radiokrakow.pl/www/index.nsf/ID/JPAK-9A7K4M
- http://eko-polska.pl/artykuly/eko-naczynia-z-otrab-pszennych-przyszlosc-nie-tylko-w-turystyce/9963
- http://zodzysku.eu/
- http://www.gadzetyekologiczne.pl/
|