napis alt

napis alt

napis alt

napis alt

Aktualności
miasto_bez_samochodu
Debata on- line: MIASTO BEZ SAMOCHODU?
Utworzono 17.09.2015

Czy rzeczywiście miasta mogą istnieć bez samochodów? Jakie decyzje są potrzebne i rozwój jakich mechanizmów jest niezbędny do efektywnego zarządzania transportem w dużych aglomeracjach? I gdzie w tym wszystkim miejsce na głos mieszkańców? Te i wiele innych kwestii zostanie poruszonych podczas kolejnej debaty online organizowanej przez portal Chronmyklimat.pl .

Obchodzony co roku 22 września, początkowo w krajach Europy, a z czasem również w obu Amerykach i Azji, „Dzień bez samochodu" to idealna okazja do dyskusji o zrównoważonym transporcie. Nie jest on bowiem jedynie promocją alternatyw dla transportu samochodowego, ale również odważnym przeciwstawieniem się wszechobecności samochodów w naszym codziennym życiu.  Jak zwykle będzie możliwość zadawania pytań uczestnikom spotkania.

W debacie wezmą udział:

- Dr Wojciech Szymalski
Prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju, ekspert ds. systemów i polityki transportowej

- Mieczysław Reksnis- Dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy

- Krzysztof Rytel- Prezes Centrum Zrównoważonego Transportu

- Dr inż. Tomasz Dybicz- Adiunkt w Instytucie Dróg i Mostów na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, współzałożyciel biura projektowo-konsultingowego TransEko

- Piotr Manowiecki- Pomysłodawca i szef kampanii Pociąg - Autobus - Góry

Debatę poprowadzi Marek Józefiak, redaktor portalu chronmyklimat.pl.

Punkty wyjścia do debaty:

1. Zrównoważony transport w miastach nie jest możliwy bez rozwiązania podstawowych problemów: planowania przestrzennego, preferowania transportu publicznego z ważną rolą kolei podmiejskich, parkowania na chodnikach, projektowania dróg zgodnie z lokalną polityką a nie pod popyt.
2. Zrównoważony transport to nie jedynie promocja alternatyw do transportu samochodowego, to także odważne przeciwstawienie się wszechobecności samochodów w naszym codziennym życiu. Decyzje dotyczące preferowanych rozwiązań transportowych powinny uwzględniać takie czynniki jak m.in. ład przestrzenny, jakość życia, wpływ na zdrowie mieszkańców.
3. Dla sprawnego zarządzania transportem w polskich aglomeracjach potrzebne są narzędzia umożliwiające współpracę samorządów dużych miast centralnych z miastami gminami otaczającymi.
4. Aby można było bardziej ekologicznie przewieźć coraz więcej ludzi ciasnymi miejskimi ulicami koniecznym staje się wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań jak: łańcuchy eko-mobilności, strefy niskiej emisji, przywileje dla transportu publicznego, systemy car to go, kontr pasów dla rowerzystów, mikrobus na żądanie i inne.
5. „Mieszkańcy musza mieć głos". Planowanie rozwiązań transportu miejskiego powinno uwzględniać preferencje mieszkańców, a nie tylko opierać się na podejściu technokratyczno-inżynierskim. O potrzebach zwykłych ludzi świadczą np. projekty zgłaszane w ramach budżetu partycypacyjnego, gdzie pojawia się mnóstwo propozycji dotyczących ścieżek rowerowych. Dlatego niezwykle ważne jest stworzenie mechanizmów, które pozwolą na włączanie tego oddolnego głosu do procesu decyzyjnego.

 

Już dziś serdecznie Państwa zapraszamy na debatę - 22 września, godzina 10.00!

Zachęcamy do oglądania i aktywnego udziału - istnieje możliwość zadawania pytań!

Transmisja na stronie http://www.chronmyklimat.pl/debata .

 

 

Kalendarz wydarzeń
newsletter
aeris futuro Zielone Wydarzenia
   
Eko-certyfikaty Ekocertfikaty
ekobiuro Ekobiuro
Konsultacje Konsultacje
Kalkulator CO2 Kalkulator CO2
  GRA Ekobiuro
Nasze filmy
Program ZIELONE WYDARZENIA jest autorskim pomysłem Fundacji AERIS FUTURO, realizowany przez Fundację oraz sieć partnerów: Centrum Promocji Ekorozwoju, Regionalne Centrum Wolontariatu, EkoInicjatywa, Fundacja Ekorozwoju, w oparciu o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

FUNDACJA AERIS FUTURO 

telefon: 693 589 391,  e-mail: biuro@aerisfuturo.pl
Al. Daszyńskiego 22/46, 31-534 Kraków
REJESTROWE DANE FUNDACJI: REGON 120209543, NIP 9452053376, KRS 0000251803

engine solidside