Debata: Jak przewietrzyć miasta? Polska, Niemcy i Szwecja wobec smogu
Utworzono 15.02.2017
9 lutego w Warszawie odbyła się debata poświęcona problemowi smogu. O to, jak się go pozbyć zostali zapytani wiceprezydent Warszawy, reprezentantka inicjatywy obywatelskiej Warszawski Alarm Smogowy, Joanna Mieszkowicz- prezeska Fundacji Aeris Futuro, a także eksperci ze Szwecji i Niemiec. Organizatorami debaty byli Instytut Spraw Publicznych, Fundacja im. Friedricha Eberta oraz Ambasada Szwecji.
Smog nie pojawił się w miastach wczoraj, choć to właśnie w tym sezonie grzewczym jest o nim wyjątkowo głośno. Warto przyjrzeć się doświadczeniom Niemiec i Szwecji, w których działania antysmogowe podejmowane są od dziesięcioleci. Podczas debaty Instytutu Spraw Publicznych w Warszawie "Jak przewietrzyć miasta?" mówili o tym przedstawiciele obu krajów.
Christer Ågren z Air Pollution & Climate Secretariat w Szwecji podkreśla, że w jego kraju wiele w tej dziedzinie udało się zrobić w latach 90. ubiegłego wieku. - W 1996 roku wytyczyliśmy strefę niskiej emisji, do której nie każdy samochód może wjechać. 10 lat później wprowadziliśmy opłaty za wjazd do miasta, zależne od parametrów samochodu - mówił podczas debaty.
Jego zdaniem to nie wystarczy. - Te systemy nie są w 100 proc. skuteczne. Ludzie się przyzwyczajają do konieczności opłat czy ograniczeń, dlatego trzeba wciąż ich pobudzać nowymi impulsami. Na przykład podnosząc opłaty lub zaostrzając ograniczenia. Trzeba iść dalej, wyżej - dodał Christer Ågren.
Strefy niższej emisji, tzw. LEZ-y (ang. low emission zones), obowiązują też m.in. w Berlinie. - Na początku nie wszyscy byli za, ale po 10 latach mieszkańcy sami odczuli, że zanieczyszczenie się zmniejsza. Patrzą też, kupując samochód, jakie wymagania technologiczne musi spełnić, by mógł wjechać wszędzie w mieście - tłumaczyła Anke Konrad z Ambasady Niemiec w Warszawie.
W Niemczech nie ma jednego modelu walki z zanieczyszczeniami w miastach. - Są takie, w których LEZ-y nie funkcjonują. Zdecydowano, że dobrym sposobem będzie zachęcanie do korzystania z publicznego transportu - dodała Konrad. Jako przyszłościowy kierunek wskazała budowę intermodalnych hubów, pozwalających na wygodną przesiadkę z samochodu do pociągu, tramwaju lub na rower.
Polskie miasta się duszą. Według Światowej Organizacji Zdrowia 33 z 50 najbardziej dotkniętych smogiem miast w Unii Europejskiej znajduje się w naszym kraju. W niektórych z nich normy zanieczyszczenia powietrza wielokrotnie przekraczają poziom alarmowy. Dopłaty do elektrycznych samochodów, ograniczenia wjazdu do miasta starych i trujących samochodów, podłączenia do sieci ciepłowniczej i wymiana pieców - wspólnie zastanowialiśmy się, które z tych rozwiązań przyczyniłyby się do poprawy sytuacji w Polsce.
Debatę poprowadziła Magdalena Skłodowska, dziennikarka, wydawca w portalu TVN24 BiS oraz blogerka pisząca o odnawialnych źródłach energii, ekologii, inwestycjach komunalnych.
W spotkaniu udział wzięli goście z Polski, Niemiec oraz Szwecji:
- Joanna Mieszkowicz, Fundacja Aeris Futuro, ekouchodźczyni z Krakowa
- prof. Andrzej Szarata, Politechnika Krakowska, badacz ruchu samochodowego
- Andrzej Grzyb, Poseł do Parlamentu Europejskiego, autor sprawozdania dotyczącego ograniczenia emisji zanieczyszczeń do powietrza w UE
- Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy
- Emilia Piotrowska, Warszawski Alarm Smogowy
- Christer Ågren, Air Pollution & Climate Secretariat (Szwecja)
- Anke Konrad, Ambasada Niemiec
Debata organizowana w ramach projektu "Pytania o Europę", w którym dzięki wsparciu Parlamentu Europejskiego i Fundacji im. Friedricha Eberta, Instytut Spraw Publicznych stara się inicjować debatę publiczną w tematach ważnych dla Europy i dyskutowanych przez Parlament Europejski oraz przybliżać Polakom tę instytucję.
Partnerem debaty dotyczącej smogu była ambasada Szwecji w Polsce.
Program ZIELONE WYDARZENIA jest autorskim pomysłem Fundacji AERIS FUTURO, realizowany przez Fundację oraz sieć partnerów: Centrum Promocji Ekorozwoju, Regionalne Centrum Wolontariatu, EkoInicjatywa, Fundacja Ekorozwoju, w oparciu o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.